Szkoła Podstawowa im. Batalionów Chłopskich w Sadowiu

23-27.11

Zdalne nauczanie 23 – 27 XI 2020

KLASA 5b

Język polski

23 XI Temat: Związek rzeczownika z przymiotnikiem.

  1. Przypomnij sobie wiadomości ze str. 73.
  2. Przepisz do zeszytu wiadomości zapamiętaj ze str. 75.
  3. Pisemnie ćw. 10 i 12 str. 76.
  4. Zeszyt ćwiczeń str. 21.

24 XI Temat:  Elementy świata przedstawionego w utworze H> Sienkiewicza „Janko Muzykant”.

  1. Wiadomości biograficzne o Henryku Sienkiewiczu ( zapisz ).
  2. Czas akcji ………………..
  3. Miejsce akcji ………………..
  4. Bohaterowie …………………
  5. Wydarzenia …………………..( zapisujemy np. w podpunktach a)……  b)…….
  6. Do obejrzenia film „Janko Muzykant” ( 20 minut ):

https://www.youtube.com/watch?v=8Sg7BzjlDnA     

25 XI Temat:   Świat w dźwiękach zaklęty – H. Sienkiewicz – „Janko Muzykant”.

Przepisz punkty:

  1. Wysłuchanie nagrań wybranych utworów skrzypcowych ( do poszukania w Internecie ).
  2. Jaką rolę w życiu Janka odegrały skrzypce?
  3. Jakie oczekiwanie wobec chłopca miała matka i dlaczego nazywała go „odmieńcem”?
  4. Czy rzeczywiście Janek był leniwy? Z czego wynikało to, że nie zawsze dopełniał swoich obowiązków?

( Pisemnie odpowiadacie na pytania z punktu 2, 3, 4 ).

26 XI Temat:  Kto jest winien śmierci Janka Muzykanta?

Do zapisania punkty:

  1. Okoliczności śmierci Janka.
  2. Warunki życia na wsi polskiej w II poł. XIX wieku.
  3. 3.       Wyjaśnienie słów: zaścianek, folwark, komornica, dobrodziej, karbowy, stójka, kredens.
  4. Kto przyczynił się do śmierci chłopca? ( matka, lokaj, ……………….. ).
  5. Jakie wsparcie mógłby otrzymać chłopiec, gdyby żył na początku XXI wieku? Czy miałby szansę odnieść sukces?

( Pisemnie punkt 3, 4, 5 ).

27 XI temat: Odmiana przymiotnika.

  1. Zapoznaj się z wiadomościami teoretycznymi ze str. 78, przepisz dwa pierwsze zdania. Wykonaj pisemnie odmianę przez przypadki wyrazów: soczysty owoc, ciekawa ilustracja, wysokie drzewo ( w l. poj. ) oraz dobrzy koledzy.
  2. Pisemnie ćw. 4, 6, 8 str. 79 – 80.
  3. Zeszyt ćwiczeń str. 22.

 

Język angielski

 24.11.2020

Temat: Food. Jedzenie – wprowadzenie słownictwa.

Podręcznik strona 93. Posłuchaj nagrania 34, powtarzaj słowa. Podziel kartkę w zeszycie na 5 części. Jedna to fruit – owoce, vegetables – warzywa, dairy products – nabiał, grains – zboża, meat – mięso. Wyrazy z przedstawione za pomocą obrazków ze strony 93 dopasuj w zeszycie do tych 5 kategorii i podaj ich polskie tłumaczenie.

Praca domowa
Naucz się poznanych słówek.
wykonaj ćw. 1 str. 64

25.11.2020

Temat: Weird food – dziwne potrawy. Słownictwo i wyszukiwanie informacji w tekście.

Podręcznik strona 94

Wstęp: Kambodża, Królestwo Kambodży – państwo w południowo-wschodniej Azji, na Półwyspie Indochińskim, nad Zatoką Tajlandzką. Graniczy od zachodu i północy z Tajlandią, od północy z Laosem, a od wschodu z Wietnamem. Stolica: Phnom Penh.

Przepisz i przetłumacz Check these words.

Ćw. 1 ustnie. Posłuchaj nagrania 35.
ćw. 2  zapisz odpowiedzi w zeszycie

Podręcznik strona 95

Ćw. 3 zapisz słowa i przetłumacz je wszystkie.

Dodatkowo zapisz:

breakfast – śniadanie
lunch – lunch (lancz) szybki, lekki posiłek spożywany w czasie przerwy obiadowej (około godz. 12-13)
dinner – obiad
snack - przekąska
dessert – deser   (wymowa  coś zbliżonego do dyzert ale odeślę was do diki : https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=dessert i posłuchajcie. 
Nie mylić, bo desert = pustynia wymowa dezet posłuchajcie  https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=desert  

Ćw. 4 zapisujemy w zeszycie
raw – surowy
fizzy - gazowany

loaf – bochenek
carton – karton
slice – plasterek (np. szynki) kawałek (np. pizzy) kromka (np. chleba)
piece – kawałek
bag – torebka
bottle – butelka
bar – tabliczka
glass – szklanka
cup - filiżanka
bowl – miska

Przy okazji zapisujemy idiom. Idiom to konstrukcja językowa, której znaczenia nie da się wywnioskować gdy będziemy tłumaczyć  jej poszczególne części składowe. Trzeba się ich nauczyć.

piece of cake = bułka z masłem – mówimy, gdy coś jest bardzo łatwe, pestka.
This task is a piece of cake for you. (To zadanie dla ciebie to pestka)

a podobne powiedzenie, pewnie znacie:
 easy peasy lemon squeezy oznacza = łatwizna, prościzna

W zeszycie ćwiczeń ćw. 3/64 i 4/65

27.11.2020

Temat: Sprawdzian wiadomości i umiejętności z rozdziału 7.

Dalsze informacje będą przekazane na grupie za pomocą komunikatora Messenger.

 

Język niemiecki

Data : 26, 27.11.2020

Temat: Jeden Tag das Gleiche.

Lekcja na Teams.

Podr. Str. 15 Zeszyt ćwiczeń zad. 15,16,17 str. 7,8,9

 

Historia

23.11.2020r.

Temat: Temat: Ustrój starożytnego Rzymu. (podręcznik str. 76 – 79)

 Lekcja na Microsoft Teams.

27.11.2020 r.

Temat: :  Imperium rzymskie.  (podręcznik str. 81-85)

Materiały na Messengerze.

 

Biologia

23.11.2020r.

Temat: Sposoby oddychania organizmów (2 godziny lekcyjne).

Temat lekcji w podręczniku str. 49 – 53.

W zeszycie napisz notatkę z podręcznika „To najważniejsze„ str. 53

W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenia1,2,3,4,5,6,7,8 do tego tematu lekcji str. 36 – 39.

Szczegółowe informacje na grupie przedmiotowej Messenger oraz Microsoft Teams.

 

Geografia

25.11.2020

Temat: Krajobraz miejsko-przemysłowy wyżyny Śląskiej

Podręcznik str. 59 - 63

Proszę zapoznać się z tematem. Notatkę według podanych punktów zapiszemy na lekcji on-line lub zostanie przesłana na adres e-mail ucznia.

1. Położenie wyżyny Śląskiej

2. Etapy kształtowania krajobrazu miejsko-przemysłowego wyżyny.

3. Największe miasta  na wyżynie.

4. Zmiany w krajobrazie wyżyny efektem działalności człowieka

5. Tradycje Ślązaków.

Adres e-mail nauczyciela: infosad@onet.pl.

                          

Informatyka       

24.11.2020r.

Temat: : Przekształcenia obrazu. Budowa komputera- sprawdzian wiadomości.

Lekcja na Teams.

 

Plastyka, Muzyka

Nauczyciel na zwolnieniu.

 

Religia

24.11.20r wtorek

Przeczytaj fragment BÓG MÓWI katechizm str. 60/61

Katecheza nr 20  zeszyt ćwiczeń strona 42/43   - katechizm strona 52/53

Temat: Bóg opiekuje się ludźmi.

Ćw. 1-uzupełnij drzewo genealogiczne swojej rodziny, wpisując imiona.

Ćw.2- odpowiedz na pytania, odpowiedzi wykreśl z tabelki .Pozostałe litery utworzą rozwiązanie.

Ćw.3- uzupełnij i wyjaśnij słowa Józefa.

Ćw..4- Józef jest figurą Pana Jezusa. Uzupełnij tabelę.

Ćw.5-ułóż modlitwę, w której podziękujesz Panu Bogu za dar swojej rodziny.

Do zapamiętania SŁOWA KLUCZE katechizm str. 48

-OPATRZNOŚĆ

26.11.20r czwartek

Katecheza nr 57 zeszyt ćwiczeń strona 116/117           - katechizm strona 134/135

Temat: W oczekiwaniu na Zbawiciela – Adwent.

Ćw. 1-połącz słowo: ,,Adwent”z odpowiednimi określeniami.

Ćw.2- przeczytaj BÓG MÓWI -katechizm str.134, uzupełnij tekst wyrazami z ramki.

Ćw.3-narysuj symbole adwentowe.

Roratka, lampion, wieniec adwentowy , kolor szat filetowy Załącznik

Ćw.4- NIE

Do zapamiętania –SŁOWA KLUCZE – książka strona 50

-ZBAWICIEL

-ADWENT